Door Pascale Petiet | donderdag 21 februari 2019 - 08:48

3 onbetaalbare tips om sneller betaald te krijgen

Pile of euro coins - isolated over a white backgroundWist je dat bijna de helft van de MKB-ondernemers zijn facturen niet op tijd betaald krijgt? De overschrijdingstermijn varieert van 5 tot 11 dagen. Dit blijkt uit onderzoek van ING onder 1.200 ondernemers. Late betalingen kunnen verstrekkende gevolgen hebben voor je cashflow. Maar hoe zorg je ervoor dat je facturen sneller betaald krijgt?

Tip 1: Houd je administratie 24/7 up to date

Het is misschien een inkoppertje, maar je moet bij de basis beginnen. Zorg ervoor dat je je administratie zorgvuldig bijhoudt. Dat wil zeggen dat je weet welke facturen er open staan en welke al zijn voldaan. Als je deze info op elk moment van de dag kunt oproepen dan kun je ook eerder actie ondernemen. En dat gaat sneller in een online administratie. Vaak kun je al binnen 2 muisklikken achterhalen van wie je nog geld krijgt. 

Tip 2: Factureer digitaal

Een bedrijf mag zelf weten of facturen digitaal of op papier worden verstuurd. De overheid heeft de regels voor elektronische en papieren facturen namelijk gelijk getrokken. Daarom is een elektronische handtekening niet meer verplicht. De digitale factuur moet aan dezelfde eisen voldoen als de papieren factuur.  Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Het digitaal versturen van facturen is in een digitaal tijdperk voor ondernemers een absolute must. Door je online administratie kun je betalingen versnellen door ze te mailen: je factuur is direct op de juiste plek, voorzien van de juiste informatie zoals een betalingstermijn. En we weten: hoe sneller de klant de factuur ontvangt, hoe sneller deze betaald zal worden.

Tip: 3 Automatiseer je debiteurenbeheer

Door je debiteurenbeheer te automatiseren als onderdeel van je online administratie krijg je meer grip op je financiën. In een overzicht zie je wanneer de facturen zijn verzonden en welke nog open staan. Je kunt het zo instellen dat de software de niet betaalde facturen automatisch herinnert, maar in de meeste gevallen kun je beter eerst checken of er een belangrijke reden is waarom je klant nog niet betaald heeft. Handmatig herinneren is ook slechts één druk op de knop. 

Dus…

De belangrijkste conclusie die je kunt trekken is dat je zelf in belangrijke mate bepalend bent voor het betaalgedrag van je klanten. Als je een strak debiteurenbeleid voert, betalen klanten aanzienlijk sneller dan wanneer je een ‘soepel’ beleid voert. Online administratie helpt je de touwtjes strak in handen te houden door je 24/7 inzicht te geven zodat er tijdig en automatisch actie wordt ondernomen.

Download 5-stappenplan

Onderwerpen: online administratie, digitale facturen